امین مردم
( وبلاگ سابق دفترخانه 75 شوش ) 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

خشت اول چون نهد معمار کج

تا ثریا میرود دیوار کج

 

با عرض معذرت از همکارای محترم این مطلب رو صرفا میخوام محاوره ای و به قول معروف کوچه بازاری  بنویسم

صحبت رو از اونجایی میخوام شروع کنم که ما اولویت هامون رو یه جورایی با هم قاطی کردیم

مثلا نمونش قانون ثبت اسناد و املاک هستش که با توجه به اینکه با کلی ریزه کاری تنظیم شده اما یه نکتش این وسط خیلی جالبه اونم اینه که تو اسم عنوانش اول از ثبت اسناد اسم برده شده و بعد از اون به املاک اشاره شده در حالی که تا کتاب رو باز میکنی باب اول که میرسی با تشکیلات اداری ثبت روبرو میشی و بعد از شرح و تفصیل مفصل برای ثبت املاک و آثار اون در باب های بعدی تازه به مبحث اسناد و  تشکیلات دفاتر اسناد رسمی میرسیم!!!؟؟؟

در صورتی که تشکیلات ادرای ثبت در اصل مربوط به مالکیت املاک هستش و صرفا سند مالکیت صادر میکنه و بقیه اسناد مثل وکالت ها و تعهد ها و رضایت ها و حتی نقل و انتقالات انواع اموال منقول و غیر منقول و غیره در اختیار و در حیطه کاری دفاتر اسناد رسمی هستش

خوب حالا این یعنی چی؟

این یعنی اینکه چطور با این همه ریزه کاری و دقت برای نظیم عنوان و محتوای این قانون یه چیزی که انقدر تو چشم هستش که از فرط تو چشم بودن دیگه شاید حتی دیده هم نمیشه رو بهش توجهی نشده؟

حالا حرف من اینجا فقط گفتن این مطلب نبود

به قول شاعر:

زندگی آب تنی کردن در حوضچه ی اکنون است

الان مشکل ما مطلب بالا نبود فقط اینو واسه این گفتم که حواسمون باشه ما از ابتدای امر تقدم و تأخر رو تو کارهامون رعایت نکردیم واسه همین الان هنوز دچار همچین معظلی هستیم

حالا کارهای الانمون چیه که هنوز درگیر معظلاتشیم؟

اولیش دفتر جاری سردفتر هستش که بیشترین استهلاک در دفترخونه رو به خودش اختصاص میده

حالا جالب اینجاست که در راستای آنی شدن ثبت اسناد اولین اقدام حذف اوراق بهادار از روند ثبت اسناد بود! که به جاش رویه حاضر در حال انجام هستش که شبهات زیادی رو به دنبال داره که نتیجتا صحت عملکرد اون رو زیر سوال میبره ( اینم یه جورایی به مطلب بالاتنه میزنه )

!دیگه فعلا همینجا این مطلب رو جمع میکنم تا بعد

[ ۱۳٩٢/۱/۱٠ ] [ ۱٠:٠٩ ‎ق.ظ ] [ امین حاذقی ]

به قلم جناب سردفتر طباطبائی                        

همانگونه که حدس زده میشد پروژه حذف اوراق بهادار نیز بعلت عدم هماهنگی های قبلی و عدم پیش بینی مشکلات مربوطه با ابهامات زیادی روبرو شده و دفاتر اسناد رسمی را دچار سردرگمی ساخته و گرچه آرزو کرده بودیم سال جدید سال فراغت از دغدغه ها باشد متاسفانه اینگونه نشد و اخبار واصله از سراسر کشور بیانگر نگرانیهائی است که معلوم نیست تا کی ادامه دارد؟ جای خوشحالی است که در این چند روزه اول سال طبق سنت سابق دفاتر با رکود بازار روبرو هستند و فرصتی است تا هماهنگیهای لازم بشود

گرچه انتظار میرفت همکاران در روزهای پایانی سال و یا در ایام تعطیل با مراجعه به پرتال مربوطه اوراق مورد نیاز را اخذ و پرینت نمایند لکن ترافیک مراجعه به سایت مذکور در روز اول و دوم هم قابل پیش بینی بود و این امر نباید از نظر متصدیان و برنامه نویسان دور میماند و لازم بود امکانات و زیر ساختها بنحوی برنامه ریزی میشد تا موجب نگرانی نشود لکن متاسفانه اینگونه نشد و امروز شاهد بودیم همکاران برای دریافت اوراق با مشکل روبرو شوند و سیستم نیز در بارگزاری و باز کردن فایل اوراق جوابگو نباشد و دریافت کنندگان اوراق نیز موفق به پرینت نشود و تمام وقت همکاران به اخذ و ابطال اوراق تلف شود و مایه تاسف و تاثر است که برای وقت سران دفاتر ارزشی قائل نشده اند

صرفنظر از مشکلات اجرائی در دریافت اوراق که به قسمتی از آن اشاره شد سئوالات زیادی در نحوه استفاده و تنظیم و ثبت سند آنهم با ترافیک مقررات و بخشنامه ها موجود برای سران دفاتر و دفتریاران بوجود آمده که بلاجواب مانده و نیازمند یک دستورالعمل توجیهی است تا هم در رفع ابهام کمک کند و هم از نظر قانونی برای دفاتر ملاک عمل باشد از جمله مواردی که مطرح است لااقل از نظر حقیر عبارتند از :

1-باتوجه به طولانی بودن شماره شناسه اوراق جدید و مقررات موجود آیا تکلیفی به درج شماره اوراق (شناسه) در اسناد تنظیمی داریم؟

این سئوال بدین جهت است که تا آنجا که بررسی کردم بخشنامه تکلیفی خاصی که دفاتر را مکلف به درج شماره اوراق مصرفی نماید رویت نگردید و بیشتر در نمونه اسناد و چاپ دفتر اتومبیل و عرف متداول دیده شده است و از طرفی قبلا بلحاظ کنترل اوراق بهادار و لزوم ارسال آمار اوراق مصرفی و باطله ضرورت آن احساس میشد ولی اینک با توجه به اینکه برای برگه های مصرفی ناگزیریم تک تک اوراق را با ذکر شماره سند در پرتال دریافت اوراق از سازمان وارد تا اوراق جدید دریافت گردد ضرورت منتفی است و آخر اینکه درج شناسه 18 رقمی و ثبت این شماره ها مخصوصا اسناد مطول موجب اتلاف وقت خواهد شد ...

2-در صورتیکه نظر به تکلیف است آیا درج اوراق مصرفی در صدر اوراق که نیازی به ثبت در دفتر نباشد بلااشکال است؟

چنانچه نظر همکاران عموما بر این باشد که الزامی یا ضرورت دارد اگر چنانچه در صدر اوراق هر سند شماره شناسه های برگه های مصرفی آن قید گردد ایا رفع ضرورت مینماید یا الزاما باید در متن سند درج شود و به تبع آن در دفتر ثبت گردد؟

3-باتوجه به عدم قید ماده 16 آئین نامه اجرادر ذیل اوراق امضای متعاملین ذیل متن سند انجام میشود یا انتهای صفحه؟یا هردو؟

همانگونه که استحضار دارید در ذیل اوراق بهادار متن تبصره 3 ماده 34 قانون ثبت و بعد ماده 16 آئین نامه اجرا چاپ شده بود و توسط متعاملین ذیل سند و اوراق هردو امضا میشد درحال حاضر با عنایت به اینکه از متن مذکور خبری نیست و بجای ان اطلاعات مخصوص این نوع اوراق اخبار شده است و امضا یا عدم امضای آن تاثیری در اعتبار سند تنظیمی ندارد با این حال آیا نیازی به امضای ذیل این اوراق و بعد از اخبار هزینه های مربوطه هست یا خیر؟  و ایا امضای متعاملین ذیل متن سند کفایت دارد؟

4-آیا درج مبالغ حقوق دریافتی ذیل اوراق درتمام صفحات الزامی است یا در صفحه اول کفایت دارد؟

آنچه در آئین نامه و مجموعه بخشنامه ها وجود دارد درج و ذکر هزینه ها و حقوق دیوانی در صدر سند است و در بخش تخلفات دفاتر نیز عدم قید مبلغ در صدر اسناد تخلف محسوب شده نه ذیل اسناد .. و آیا این تغییر محل از حیث مقررات قابل توجیه است؟

به فرض لزوم درج و تکمیل این مبالغ ذیل اوراق جدید آیا در تمام صفحات و نسخ سند تنظیمی باید قید گردد یا در صفحه اول نسخه مشتری و نسخه مخصوص دفتر و همان صفحه اول کافی است؟

5-آیا بدون استثنا اوراق مصرفی بیش از یک برگ برای تمام اسناد هربرگ 50 هزار ریال قابل دریافت است؟ یا اسناد مصادیق مختصر و مفصل را شامل نمیشود؟

همانگونه که همکاران عزیز مستحضرند طبق تعرفه حق التحریر ما با دو بحث "اوراق اضافی" و اسناد "مختصرومفصل" سروکار داریم با توجه به برنامه جدید و حذف اوراق با سایز تک برگی مختصر ابهامی در خصوص وجود دارد که باید رفع و هماهنگ گردد

قبلا تنظیم وکالت مفصل معمولا روی اوراق یک برگی تنظیم و اگر هم در اوراق نیم برگی بیش از 17 سطر پرینت میشد  در اخذ تعرفه کمتر با ابهام روبرو بودیم ولی با این وضعیت با عنایت به اینکه اوراق مذکور بیش از 17 سطر و گنجایش نزدیک به 24 سطر را دارد طبیعی است وکالت نامه های تنظیمی به فرض استفاده از تمام فضای آن مفصل تلقی و مشمول تعرفه مفصل است ولی اگر چنانچه صفحه دوم یا بیشتر را ایجاب نماید بحث دریافت هر برگه اضافه 50000 ریال مطرح است که نظر بعضی از دوستان بر عدم تعلق است ..... گرچه نظر حقیر در خصوص تعلق هزینه اوراق اضافه نسبت به اینگونه اسناد مثبت است جهت اظهار نظر همکاران و هماهنگی مطرح گردیده است ضمن اینکه اعتقاد دارم در خصوص سایر اسناد حتی قطعی غیرمنقول که اکثرا بنظر میرسد به صفحه دوم خواهد رفت باید برای هربرگ اضافی 50000 ریال دریافت گردد

6-با توجه به اینکه اوراق بهادار از چرخه دفاتر خارج شده آیا هزینه کاغذ و پرینت قابل اخذ است یا خیر؟

چون قبلا" اوراق بهادار و دارای نرخ ثابت و جزو حقوق دولتی محسوب میشد سردفتر میبایست با دقت لازم و طبق مقررات بهای اوراق را در صدر سند قید و وصول و مینمود و نرخ آن نیز توسط قانون تعیین میگردید و این نرخ در تمام دفاتر یکسان بود ولی با عنایت به تغییر وضعیت و غیربهادار بودن اوراق از یک طرف و بقول دوستان اصل عدم تبرعی بودن و هزینه داشتن برای سردفتر آیا اخذ بهای تمام شده قانونی است؟ و ایا میتوان و یا باید در سند مربوطه نیز قید کرد؟ 

البته در این خصوص نظر شخصی بنده این است با عنایت به هزینه های مختلفی که به دفاتر و سردفتر تحمیل شده و میشود از محاسبه این هزینه مخصوصا درج در سند و اخذ آن از ارباب رجوع خودداری نمائیم تا اولا"در مظان اتهام منفعت طلبی قرار نگیریم و ثانیا" گرفتار بخش جدیدی در مالیات مشاغل و ارزش افزوده نشویم و بگذاریم در دستورالعمل سازمانی یا کانون چنین تصمیمی ابلاغ گردد

منبع: سردفتری یا سرابی فریبنده

[ ۱۳٩٢/۱/۸ ] [ ٩:٠۱ ‎ق.ظ ] [ امین حاذقی ]

برنامه‏ای ساده و کم حجم در محیط اکسل برای محاسبه هزینه‏های اتومبیل

 

برنامه‏ای ساده و کم حجم در محیط اکسل برای محاسبه هزینه‏های اسناد

 

(منتظر نظرات و پیشنهادات شما در مورد برنامه های فوق هستم)

 

برای دریافت جدول بهای فروش وسائط نقلیه تولید داخل و وارداتی برای اجرا در سال 1392 و 2013 اینجا و برای دریافت جدول ارزش انوع ماشین آلات راه سازی و کشاورزی و موتورسیکلت اعم از تولید و مونتاژ داخل یا وارداتی اینجا کلیک کنید

 

با اینکه سعی شده در تهیه برنامه های بالا کوچکترین خطای محاسباتی وجود نداشته باشد ، با این حال لطفاً در ابتدا ، برنامه های فوق را تست و بررسی نمایید و درصورت مشاهده هرگونه مشکل و یا مغایرتی ، مراتب را سریعاً اعلام فرمائید تا در اسرع وقت اصلاح کنم.

 

منبع: دفتراسناد رسمی 778 تهران

[ ۱۳٩٢/۱/٧ ] [ ٩:۳٧ ‎ق.ظ ] [ امین حاذقی ]

سازمان امور مالیاتی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده کالاها و خدمات عمومی در سال 1392 را شش درصد اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی ، در این اطلاعیه آمده است: براساس تبصره 2 ماده 117 ماده قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران که مقرر می‌دارد، نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از سال اول برنامه، سالانه به میزان یک درصد افزایش یابد، بنابراین این نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاها و خدمات عمومی از ابتدای سال 1392، شش درصد است.
این گزارش می‌افزاید، به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلات اجرایی از مودیان مالیاتی مشمول نظام مالیاتی بر ارزش افزوده درخواست می شود که از ابتدای سال 1392 در کلیه مبادلات اقتصادی فیمابین (عرضه کالاها و ارائه خدمات عمومی) مالیات وعوارض ارزش افزوده را به نرخ شش درصد (3.6 درصد مالیات و 2.4 درصد عوارض) در صورت حساب‌های صادره اعمال و از خریداران اخذ کنند.

منبع: ایستانیوز

[ ۱۳٩٢/۱/٦ ] [ ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ ] [ امین حاذقی ]

جالب بود! پس بدون هیچ توضیحی تصویری از آن را قرار دادم

قضاوت با شما!

وداع با اوراق بهادار !!!

منبع: دفتر اسناد رسمی 778 تهران

[ ۱۳٩٢/۱/٦ ] [ ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ ] [ امین حاذقی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در این فضای مجازی سعی در ایجاد روندی مناسب جهت تعامل و بررسی فضای موجود و کسب و ارائه موارد بهتر در این عرصه بدون هیچگونه جبهه گیری شخصی هستم پیشاپیش دست شما دوست و همکار گرامی را به گرمی فشرده و از نقد و پیشنهادات شما با کمال میل استقبال میکنم امید است که در این قطار همسفری مناسب باشم شایان ذکر است که مدیریت این وبلاگ توسط سردفتر صورت نمی پذیرد پس بدیهی می باشد که مسئولیتی در خصوص مطالب منتشر شده در این وبلاگ متوجه ایشان نمی باشد و بنده متضمن آن می باشم با احترام - مدیریت وبلاگ " دفتریار امین حاذقی "
صفحات دیگر
امکانات وب
سخن روز

اوقات شرعی موزیک